Amerikaanse reclame in de jaren ’50 – fifties advertising

Mooi wat je allemaal kunt lezen uit de Fifties Advertising… de jaren ’50 in Amerika waren een periode van relatieve rust, economische groei en daarmee ook groeiende welvaart. De mensen hadden een rotsvast geloof in technologische ontwikkeling en onstuitbare vooruitgang. En het is waar, er werden fantastische producten ontwikkeld, zoals textiel van rayon:
rayon fabric fifties advertising

En natuurlijk enorme rekenmachines, die je – mits gevoed met voldoende handmatig geproduceerde ponskaarten – allerlei complexe berekeningen uit handen namen (functies die tegenwoordig ingebouwd zitten in zelfs de simpelste telefoon).

fifties advertising IMB computer

 

Zelfs sigaretten en drank maakten deel uit van de fantastische toekomst die je werd voorgespiegels in de fifties advertising. Van sigaretten roken en frisdrank drinken word je namelijk gelukkig en blijmoedig, zo willen acteurs als Rock Hudson en de sterren van het circus ons doen geloven.Camel-rock-hudson fifties advertisingfifties advertising canada dry Je bent pas echt gearriveerd als je aan komt rijden in een Edsel, zegt de reclame van Ford. Wij weten nu dat deze auto – genoemd naar een zoon van Ford zelf, een van de grootste flops van de jaren ’50 was. Misschien was het de positionering? Hier beloven ze dus dat je pas echt aantoonbaar succesvol bent als je in een Edsel rijdt: de goedkoopste van de middenklasse-auto’s. Tja…Ford Edsel fifties advertising Nee, dan de Cadillac Eldorado. Een typische auto die zegt: The Sky is the Limit. 270 paardenkrachten en natuurlijk ‘brilliant and dramatic styling’ met handgemaakt interieur van echt ‘geïmporteerd leer’. Wow. Het beloofde land op wielen. En daarmee een perfect voorbeeld van het optimisme van Fifties Advertising in de USA.Cadillac Eldorado fifties advertising

X