Night Hawks at the diner, Tom Waits

Als je houdt van de bijzondere sfeer in de wat verlopen American diner in downtown, dan ben je waarschijnlijk ook een fan van Tom Waits. De man die zeker in zijn vroegere werk, toen hij nog alleen en ongelukkig was, als geen ander desfeer van het nachtleven wist te vangen.


Photo credit: Jackie Lay Design

Op de LP Nighthawks at the Diner (wat ik voor onze tijd zou vertalen als “Nachtbrakers in de shoarma”) staat het prachtige lied ‘Eggs and Sausage‘ over de losers die samen komen in de diner. Daar zit Tom. Brak en moedeloos, eruit geflikkerd (86’ed) door zijn vriendin, met een eeuwige koffie-refill te wachten op het loodgrijze ochtendlicht. Terwijl de serveerster met haar zirkonia oorbellen het menu opdreunt: “Eieren met worst, extra toast. Koffie en een broodje. Aan twee kanten gebakken aardappeltjes, chilly in een kom, hamburger met patat. Wat voor taart?”

De parlando intro van deze live versie is trouwens ook niet te versmaden, over zijn schnitzel die over de toonbank loopt om zijn koffie in elkaar te slaan. “Coffee just wasn’t strong enough to defend itself.” Om met de serveerster te spreken:

“Enjoy!”

Eggs and sausage
(Tom Waits)

Nighthawks at the diner of Emma’s Forty-Niner
There’s a rendezvous of strangers around the coffee urn tonight
All the gypsy hacks and the insomniacs
Now the paper’s been read, now the waitress said

‘Eggs and sausage and a side of toast
Coffee and a roll, hash browns over easy
Chile in a bowl with burgers and fries
What kind of pie? Yeah…’

It’s a graveyard charade, it’s a late shift masquerade
And it’s two for a quarter, dime for a dance
Woolworth’s rhinestone diamond earrings and a sideways glance
Now the register rings, now the waitress sings

Eggs and sausage and a side of toast
Coffee and a roll, hash browns over easy
Chile in a bowl with burgers and fries
What kind of pie? Yeah

Now well, the classified section offers no direction
It’s a cold caffeine in a nicotine cloud
Now the touch of your fingers lingers burning in my memory
I’ve been eighty-sixed from your scheme
Now I’m in a melodramatic nocturnal scene
Now I’m a refugee from a disconcerted affair
Now the lead pipe morning falls, now the waitress calls

‘Eggs and sausage, another side of toast
Coffee and a roll, hash browns over easy
Chile in a bowl with burgers and fries
Now what kind of pie?’

À la mode if you will
Just come in and join the crowd
Had some time to kill, yeah
You see, I just come in to join the crowd
Had some time to kill
Just come in to join the crowd
Cause I had some time to kill

X